Wat:

Swapfiets is inmiddels een zeer succesvol bedrijf. Tienduizenden mensen rijden voor 15 euro per maand zorgeloos op een fiets met een blauwe band rond. Maar toen het bedrijf begon was dat succes nog allerminst zeker. De markt werd laagdrempelig getest.

Hoe:

Het bedrijf kocht 50 tweedehands fietsen op Marktplaats. Die begon men in Delft in studentenkring voor een redelijk bedrag per maand aan te bieden. Met als belofte dat reparaties voor rekening van Swapfiets zouden komen. De fietsen waren snel weg. De inschatting dat er een markt voor dit model was klopte. Toen kon het echte werk beginnen: een eigen duurzame fiets ontwikkelen.

Lessen:

Het uittesten van een idee kan simpel zijn. Daar hoeft niet altijd een grote investering of complexe bouw aan vooraf te gaan. Kies dan ook de kleinste optie om vraag te kunnen testen. Als die er blijkt te zijn kun je opschalen.

Links:

Het verhaal van Swapfiets is een van de vele voorbeelden hoe makkelijk het kan zijn een idee te valideren. Leer daar alles over in de cursus Van idee naar product in 12 weken.

Deze site is gebouwd met Ghost. Makkelijk en mooi. Probeer het ook.