Internet is een wereld van 'winner takes all', is de gangbare gedachte. Er is maar ruimte voor een enkele grote speler die de hele markt opeet. Daar zit een grote kern van waarheid in. Denk AirBnB, Denk Spotify (of wordt het toch AppleMusic), denk YouTube. Maar er is ook een andere werkelijkheid.

Want in een wereld waar generieke merken heersen, is ruimte voor specialisatie. Als Spotify de klassieke markt niet goed bedient, komt er een klassieke muziekdienst. Als AirBnb breed is, schept dat ruimte voor een dienst die zich op studenten focust.

Om je te kunnen onderscheiden van de grote merken is specialisatie, het opzoeken van een niche belangrijk. Maar er is nog een reden om goed over niches na te denken. Want ook grote successen zijn juist ooit klein begonnen. Facebook was er eerst alleen voor studenten, pas na succes heeft de dienst voor verbreding gekozen. AirBnB was er eerst voor de traveler zonder geld die wel op een opblaasbed wilde slapen. Pas veel later kon je er ook de meest luxe appartementen huren. In die gevallen begin je klein en ga je later aanpalende niches 'veroveren'.

Wat je ook gaat doen als je meedoet aan 'In 12 weken van idee naar product', denk heel goed na over de doelgroep. En durf in te zoomen, durf klein te denken. Voor welke kleine groep kun je van grote waarde zijn? En welke niches zouden bij succes daarna kunnen volgen?

Dan resteert nog een belangrijke vraag: wanneer is een niche te klein? Tenminste als het je doelstelling is om je geld met je product voor die niche te verdienen. Op Indiehackers kwam ik een mooi antwoord tegen:

A niche is too small when it cannot give you a decent living. If 100 people can make you comfortable and independent, go for it. If you only need 50, even better. Having said that, if you go for small niches, make sure you expand into other niches as soon as possible. Never put all your eggs in one basket. Attacking a niche is not a one off thing. It is just one thing that you do.

Op zoek naar de juiste doelgroep, het vinden van de kleinste niche waar je van grote waarde kunt zijn, het is een van de stappen die we zetten tijdens 'In 12 weken van idee naar product'. Meld je aan. 1 oktober gaan we van start!